De ene peuter kent het woord “corona” wel, de ander ontgaat het volledig. De manieren waarop peuters met Corona omgaan verschillen enorm. Het heeft te maken met de omgeving: Hoe reageer je zelf op deze rare tijden? Wat krijgt je peuter mee via tv, social media of radio? En welke signalen krijgt hij door jouw stemgebruik en houding terwijl je aan de telefoon zit? En het heeft te maken met de persoonlijkheid van je peuter: de ene peuter is nieuwsgieriger en gevoeliger voor de omgeving dan de ander.

Wat alle peuters wel gemeen hebben is dat zij ‘magisch’ denken. Magisch denken houdt in dat ze nog geen verschil kunnen maken tussen werkelijkheid en fantasie. Ze kunnen ook nog niet abstract denken of een situatie overzien.

De uitleg dat corona een virus is zullen de meeste peuters echt niet begrijpen. Peuters leven in een wereld waarin zij zelf het middelpunt zijn. Een situatie bekijken vanuit de ogen van een ander is nog echt een brug te ver. Wil je het met je peuter over corona hebben zorg er dan voor dat je eerlijk bent. Zeg niet dat er niets aan de hand is of dat alles al is opgelost. Als je dat zegt neemt je peuter waarschijnlijk aan dat hij er nooit meer iets over hoort en dat kun je niet waar maken.

Zorg dat corona een tastbaar en niet eng begrip voor je peuter wordt. Leg corona bijvoorbeeld uit als een piepklein beestje dat van reizen en de mensen houdt. Vertel dat corona lief is maar, zonder dat hij het zelf wil, sommige mensen ziek maakt. Het is belangrijk dat je benadrukt dat kinderen niet erg ziek worden. In het kader ‘zwart-wit-denken’ zal je peuter anders namelijk aannemen dat hij zo goed als dood gaat. Nuanceren gaat echt nog niet. Hou het verhaal simpel. Weidt niet uit over markten waarop vleermuizenvlees wordt verkocht, meneer Trump die van alles vindt en roept en een mogelijke economische crisis.

Lijn van je verhaal zou moeten zijn:
Er is een beestje, die maakt sommige mensen ziek, het gaat opgelost worden. Voorkom dat je je peuter opzadelt met een onoplosbaar probleem. Dit kun je doen door een held in je verhaal te introduceren die er voor gaat zorgen dat het weer allemaal weer goed komt. Of dat Superman, de slimme dokter, de koning of God is mag je helemaal zelf weten.

Zorg er ook voor dat je peuter niet het idee krijgt dat het zijn schuld is. Waak voor zinnen als ‘als jij je handen niet goed wast wordt oma ziek’ of extreem: ‘als jij niet in je elleboog hoest gaan er mensen dood’. Koppel het handen wassen en niezen in de elleboog los van corona. Presenteer goed en regelmatig handen wassen en in je elleboog niezen als natuurlijk deel van je opvoeding: iedereen doet dat zo. Het is iets dat hoort.

Leg niet de nadruk op de beperkingen. Van de zin: “Jammer hè, dat we niet naar opa gaan” wordt je peuter verdrietig. Het heeft ook geen toegevoegde waarde, je peuter kan er niets mee. Het begrip ‘missen’ heeft voor peuters een hele andere, minder heftige, lading dan voor volwassenen. Peuters zijn veel flexibeler dan volwassenen in wie er wel of niet is. Bij de zin “Zullen we een leuk postpakketje voor opa knutselen?” wordt je peuter blij. Er volgt meteen een actie en de sfeer is optimistisch.

Voorkom video’s of gesprekken over corona die je peuter ziet of hoort zonder verdere uitleg. Je peuter zal een aantal zaken wel en een aantal zaken niet snappen. Met wat hij wel snapt construeert hij een eigen verhaal. De kans dat het een eng verhaal wordt, is groot. Wil je uitleg geven, doe dat dan individueel en met volle aandacht. Er zijn tal van boekjes en video’s op internet te vinden. Bekijk het van te voren wel even eerst zelf. Hoewel allemaal goed bedoeld, verschilt de kwaliteit namelijk behoorlijk. Ontgaat jouw peuter de corona-pandemi volledig? Dan raad ik je aan er ook geen aandacht op te vestigen. Waarom zou je? Je peuter lost het niet op, hij kan er niets mee en kennis over corona draagt ook niet bij een beter CV later als hij volwassen is.

Tot de volgende blog!
Amélie